اخبار مهدویت

حجت‌الاسلام یاوری گفت: بنابر روایات، امام عصر(عج) هر سال در مراسم حج شرکت می‌کنند لذا قطعا ایشان در روز عرفه در صحرای عرفات وقوف دارند. بنابر روایات، بهترین دعاها در این روز دعا برای حضرت ولی‌عصر(عج) و فرج است که این دعا خود گشایش در امور ما است.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان روز عرفه به عنوان یکی از بافضیلت ترین روزها، بهترین فرصت برای انس و ارتباط با امام زمان(عج) است، انسی که دعای عرفه حضرت سیدالشهداء(ع)، شاهراه آن است. از این رو، به مناسبت فرا رسیدن روز عرفه با حجت‌الاسلام «محمدمهدی یاوری»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت درباره راه های ایجاد این انس و الفت گفت وگو کرده ایم که که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

روز عرفه در فرهنگ انتظار و مهندسی مهدویت چه فضیلت و جایگاهی دارد؟

روز عرفه، روز معرفت است و براساس روایات و احادیث در این روز به ویژه در دوران غیبت امام زمان(عج) باید به دنبال شناخت حق و حقیقت باشیم. روزی یکی از شاگردان امام باقر(ع) به ایشان عرض می‌کند، اگر دوران غیبت امام زمان(عج) را درک کردم، چه کنم؟ حضرت(ع) فرمودند: دعای معرفت را در این دوران زیاد بخوان که در آن داریم «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی‏ نَفْسَکَ‏ فَإِنَّکَ‏ إِنْ‏ لَمْ‏ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْکَ وَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَکَ؛ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ؛ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی؛ بار الها! خودت را به من بشناسان؛ زیرا اگر تو خودت را به من نشناسانی، نه خودت را خواهم شناخت و نه رسولت را. خداوندا؛ فرستاده‌ات را به من بشناسان، که اگر او را به من نشناسانی، حجّتت را نخواهم شناخت. بار الها! حجّتت را به من بشناسان، که اگر او را به من نشناسانی، از دینم منحرف و گمراه خواهم شد.»

این یعنی در دوران غیبت سلاح انسان‌های منتظر، معرفت و شناخت است زیرا انسان زمانی که راه، جهان و حجت خود را شناخت، رابطه خود را با همه عالم خوب تعریف خواهد کرد.

دعای عرفه منسوب به امام حسین(ع) که قرائت آن در این روز توصیه شده، شامل چه مضامینی است؟

امام حسین(ع) در دعای عرفه بسیار زیبا از معرفت شروع می‌کنند و تک تک نعمت‌هایی را که خداوند به ما داده است، یاد می‌کنند، ایشان از دهان، لب‌ها، گوش، اعضا و جوارح ظاهری و باطنی تا معرفت و همچنین نعمت اصلی را که همان هدایت الهی بوده است، یاد می‌کنند.

با توجه به اینکه عرفه از روزهای خاص برای اجابت دعا است، بهترین دعای یک منتظر در این روز چه باید باشد؟

طبیعتاً یکی از بهترین خواسته ها در این روز، معرفت است که در روایات بسیار مورد تاکید قرار گرفته است، ما باید نسبت به امام زمان(عج) شناخت پیدا کنیم و خوب است در این روز در جهت معرفت ولی‌عصر(عج) تلاش کنیم.

امام زمان(عج) در روز عرفه در چه مکانی حضور دارند و دعای عرفه را قرائت می‌کنند؟

براساس نقل‌ها و روایات، امام عصر(عج) هر سال در مراسم حج شرکت می‌کنند لذا قطعا ایشان در این روز در صحرای عرفات حضور دارند زیرا یکی از اعمال واجب حج، وقوف در عرفات است و طبیعتا تمامی افرادی که حج انجام می‌دهند، در این روز در عرفات هستند.

برای آن که مشمول دعاهای امام زمان(عج) در روز عرفه باشیم، باید چه رفتار و سبکی از زندگی را در پیش بگیریم؟

زمانی که انسان تمام نعمت‌های خداوند را در شب و روز عرفه برمی‌شمرد و از خدا طلب عفو و مغفرت می کند اولین خواسته اش بعد از توسل به خداوند و ائمه مصعومین(ع)، پاکی از آلودگی ها است زیرا نمی توان به یک شناخت کامل دست پیدا کرد و نمی توان جزء یاران امام زمان(عج) بود، مگر اینکه خود را از آلودگی‌ها حفظ کنیم.

در دعاها بسیار بر توبه و طلب مغفرت و بازگشت به سوی خدا تاکید شده است، زیرا اگر به سوی خداوند بازگردیم، به ولی خدا، حجت خدا، خلیفه خدا و امام زمان(عج) رجوع کرده ایم. باید توجه داشت مسیری که خلیفه خدا می خواهند در آن حرکت کنیم و بعد از ظهور آن مسیر را به روشنی برای مردم تبیین و کمک خواهند کرد تا مردم در آن مسیر حرکت کنند، همان مسیر توحید، عبودیت الهی و پاک شدن از آلودگی‌ها است، لذا امام عصر(عج) از ما در این فرصت ها مثل عرفه انتظار دارند که از آلودگی ها پاک شویم و این از مضامین دعاهای شب و روز عرفه است.

اگر می خواهیم نور وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج) که تجلی انوار الهی است در قلب ما وارد شود و تحت تاثیر آن باشیم و در مسیر آن حرکت کنیم تا به ظهور امام زمان(عج) برسیم، باید در وجود خود نورانیت ایجاد و قلب را برای آن با دوری از تاریکی‌ها، آلودگی‌ها و … آماده کنیم.

برقراری ارتباط با امام زمان(عج) در تقدیر مقدارت انسان در روز عرفه که بعد از شب‌های قدر بهترین فرصت برای رقم خوردن آینده نیک انسان است، چه برکاتی دارد؟

امام زمان(عج) واسطه فیض الهی و حجت خدا روی زمین هستند و معرفت نسبت به ایشان انسان را از گمراهی نجات می‌دهد و موجب معرفت نسبت به پیامبر(ص) و معرفت الله است لذا اگر بتوانیم در روز عرفه با پاک کردن خود و با پاک کردن جامعه که مرحله بعدی پس از خودسازی است، با ایشان ارتباط برقرار کنیم، می توانیم به هر فیضی در جهان هستی دست بیابیم و هر گره ای را از زندگی خود با تجلی نور حضرت ولی‌عصر(عج) برطرف کنیم.

در روایات داریم بهترین اعمال در عمر انسان و به ویژه در روز عرفه آن است که برای فرج امام زمان(عج) دعا کنیم؛ در روایتی داریم: «أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم؛ در تعجیل فرج زیاد دعا کنید که تعجیل فرج، گشایش کار خود شما است» یعنی فرج گره های روحی، مادی، اجتماعی و … انسان را برطرف خواهد کرد و اصلاح امور به طور کامل با فرج محقق می شود.