اخبار مهدویت

پژوهشگر قرآن و عترت در افتتاحیه سلسله نشست های اندیشه ورزی در یزد گفت: هدایت به راه صحیح برای عصاره‌گیری در فضای آخرالزمانی همان مهدویت است.

به گزارش خبرگزاری موج یزد، محمود ابوالقاسمی پژوهشگر حوزه قرآن و عترت در مراسم  افتتاحیه سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی والعصر که با حضور جمعی از روحانیون، طلاب، فعالان فرهنگی، هنرمندان و پژوهشگران به همت حوزه هنری یزد و ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان یزد در سالن اجتماعات شهید بهشتی یزد برگزار شد، به تبیین قرآنی عصر جدید و تحلیل برخی حوادث و اتفاقات جاری از منظر کلام وحی پرداخت.

وی با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید، عصر را یکی از مقاطع زمانی در قرآن برشمرد و با بیان اینکه معنی عصر در کتاب لغت به معنای فشار است، افزود: عصر به دوره‌ای که فشارها سبب غفلت‌زدایى و تلاش و ابتکار انسان‌هاست، اشاره دارد و همچنین به معنای دوران عصاره‌گیری است؛ البته در این دوران باید بهترین محصول را داشته باشید و از آن عصاره بگیرید. در واقع هدایت به راه صحیح برای عصاره‌گیری در فضای آخرالزمانی همان مهدویت است.

این پژوهشگر حوزه قرآن و عترت در ادامه با تبیین معنای واژه عصر بر اساس احادیث گفت: طبق حدیث امام صادق (ع) منظور از عصر، عصر خروج حضرت مهدى (عج) است و بر این اساس امام این زمان برای ما به عنوان امام عصر (عج) شناخته می‌شود.

ابوالقاسمی سپس به تشریح معنی این واژه بر اساس آیات 2 و 3 سوره عصر پرداخت و تصریح کرد: طبق آیه دوم، به طور کلی همه انسان‌ها در زیان و خسران هستند. طبق آیات می‌توان برداشت کرد که خاسر یعنی زیانکار ولی خسران یعنی کسی که در موقعیت و شرایط زیان قرار دارد.

وی با اشاره به معنی اِلاّ در آیه سوم این سوره بیان کرد: اِلاَّ یعنی کلاً همه انسان‌ها در زیان‌اند مگر افرادی بسیار معدود که دارای چهار ویژگی و خصوصیت باشند؛ دارای ایمان و دارای عمل صالح باشند و توصیه به حق و توصیه به صبر کنند.