اخبار مهدویت

حجت الاسلام «مجتبی کلباسی» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر در تشریح خدمات متقابل مهدویت و انقلاب، اظهار کرد: انقلاب اسلامی با پیروزی خود در بسیاری از ابعاد و معیارها موجبات رشد فرهنگی و علمی کشور را فراهم کرد که در همین راستا در عرصه مهدویت نیز تحولات و رشد قابل توجهی صورت گرفته است.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: در حوزه مهدویت تنها در عرصه تالیف کتب در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی شاهد دستاوردها و توفیقات متعددی هستیم، زمانی که منشورات عرصه کتاب های مهدوی را در این۴۰ سال مورد بررسی قرار می دهیم، مشهود است که چند هزار عنوان کتاب در این 40 سال منتشر شده است در صورتی که پیش از انقلاب شاید کتب تالیفی در حوزه مهدویت به ۵۰ عنوان هم نمی رسید البته که محتوای برخی از آن کتب نیز انحرافی بود و این یک رشد هزار درصدی را نشان می دهد.

کلباسی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی در عرصه مهدویت به پهنه ها و موضوعات جدیدی پرداخته شد، گفت: مسائل اجتماعی، سیاسی، روانی، خانواده و تربیتی با رویکرد مهدوی در قالب کتاب و منشورات اخلاقی تالیف شد تا مهدویت به مثابه یک اندیشه نیرومند در رقابت با اندیشه های موعودگرایی که در جهان مطرح است، به نحو قابل قبولی خود را نشان دهد.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه کتب تالیفی به برکت انقلاب اسلامی در موضوع مهدویت به همه اقشار جامعه نظر دارد، تصریح کرد: کتب مهدوی هم ویژه اقشار فرهیخته و سطوح بالای علمی تالیف شد و هم ویژه لایه های متوسط جامعه، کودکان، پیش دبستانی ها و مهدهای کودک به نشر رسید و این یک رشد فرهنگی و علمی است که جای بررسی و تامل دارد.

وی تاکید کرد: در عرصه های هنری نیز قبل از انقلاب تنها در حوزه سرودها و بسیار محدود به موضوع مهدویت پرداخته می شد اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، ده ها فیلم، مجموعه های تصویری، مستند و انیمیشن پیرامون مهدویت ساخته شده است و این گام مهمی در عرصه تبلیغات رسانه ای بوده اگر نگاهی به آمار برنامه های صوتی و تصویری مهدویت داشته باشیم، این پیشرفت ها به وضوح قابل مشاهده است.

کلباسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی موضوع مهدویت را که باوری اصیل در اسلام و در تمام فرق و مذاهب دارای اهمیت بود، به موضوع اساسی جامعه تبدیل کرد، افزود: قبل از انقلاب، مهدویت در جامعه به نحو بایسته و شایسته مورد توجه نبود اما امروز هزاران نفر از طرق مختلف مکتوب، حضوری، مجازی و یا کلاس های معمول، آموزش های مهدوی را کسب کرده اند تا فعالیت های چشمگیری در این عرصه در جامعه شکل گیرد البتهتمام این اقدامات مقدمه عمل و تشکیل جامعه منتظر است که فاصله ما تا آن نقطه مطلوب نسبتا زیاد است.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت در پاسخ به این سوال که انقلاب در ادامه مسیر حیات خود برای زمینه سازی ظهور چه گام ها و اقداماتی باید داشته باشد، ابراز کرد: شناخت علمی و جامع مهدویت و ترسیم راهبردها برای جامعه منتظر امری بسیار مهم است اگرچه در اسناد بالادستی نظام به این موضوع پرداخته شده است اما در سطوح و لایه های بعدی این فاصله با آنچه باید رخ دهد، بسیار است.

وی اضافه کرد: جامعه منتظر یک جامعه معنادار و در حال حرکت به مقصدی مشخص است لذا تشکیل این جامعه نیازمند برنامه ریزی بسیار گسترده در عرصه های آموزشی و فرهنگی است بنابر این، ما باید بحث انتظار و حرکت به سمت آن جامعه موعود را در برنامه های خود داشته باشیم که این نیز جزء اصول مسلم اسلام و قرآن است.

کلباسی تصریح کرد: برای رسیدن به جامعه منتظر و زمینه سازی دولت کریمه مهدوی باید در جامعه اهداف و برنامه های بلندمدت و میان مدت را ترسیم و به سمت آنها حرکت کرد.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه برای رسیدن به جامعه منتظر کاستی های فکری و عملی در کشور وجود دارد، گفت: در ترسیم راهبردها، جامعه منتظر و ابعاد مختلف آن و همچنین طریق وصول به آنها ضعف هایی داریم که برای رفع شان باید کار عمیق شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز علی رغم تمامی تلاش های صورت گرفته تنها یک درس مداوم خارج مهدویت در حوزه های علمیه داریم در حالی که با توجه به وزن مهدویت در مجموعه معارف دینی، احتیاج داریم حداقل چندین درس خارج قوی در این زمینه داشته باشیم تا ابعاد مهم آن مورد کنکاش دقیق قرار بگیرند و نظریاتی پیرامون این مباحث ارائه شود و براساس آنها برنامه های عملی و راهکارها ترسیم شود.