اخبار مهدویت

خطیب حرم بانوی کرامت فصل‌الخطاب اسلام ناب و مذهب تشیع را غدیر خم دانست و گفت: غدیر فراموش شد که درب خانه امیرمؤمنان(ع) به آتش کشیده شد و حضرت فاطمه سلام‌الله علیها بین در و دیوار قرار گرفت.

حجت‌الاسلام محمد میرزامحمدی در مراسم دعای عرفه در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه این جا حرم ۱۱ امام است، گفت: افرادی که دوست داشتند امروز کربلا یا حرم امام رضا علیه‌السلام باشند و جا ماندند غافل نباشند که اینجا حرم ائمه معصوم(ع) است. وی افزود: امیدواریم با دعاهای مؤمنان و زائران اهل‌بیت(ع) شاهد ریشه‌کن شدن حاکمان جور باشیم و مسلمانان نیجریه، عراق، افغانستان، کشمیر، یمن و غیره از شر این حکومت‌ها نجات پیدا کنند.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه قرآن کریم در سوره ابراهیم(ع) یکی از دلایل نزول قرآن را خارج کردن مردم از هرگونه ظلمت و دعوت آن‌ها به نور معرفی می‌کند، ادامه داد: همین شأن در سوره ابراهیم(ع) به وجود نورانی انبیاء نسبت داده شده و همین رسالت از شئون پیامبر اکرم(ص) بیان شده است. وی خاطرنشان کرد: برای دعوت و هدایت مردم و خروج آنها از هر گونه ظلالت، جهل، هواپرستی، دنیاپرستی غیره که از مصادیق ظلمت هستند فقط قرآن کافی نیست و نیاز است که در کنار قرآن وجود رهبر نورانی و الهی نیز باشد که بتواند با تکیه بر آیات توحید مردم را هدایت و از گمراهی نجات دهد و این رسالت مشترک همه انبیای الهی بوده است.

میرزامحمدی با اشاره به آیه ۵ سوره ابراهیم(ع) که خداوند می‌فرماید: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَی بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ»، بیان داشت: در این آیه خداوند، حضرت ابراهیم(ع) را بلافاصله بعد از دستور به خروج مردم از ظلمات، مأمور به این می‌کند که ایام‌الله روزهای نزول لطف و قهر خداوند را به یاد مردم بیاورد که در این یادآوری برای کسانی که صبر، مقاومت و سپاس فراوان داشته باشند نشانه‌هایی از قدرت الهی است.

وی یادآوری ایام‌الله از سوی انبیای الهی را واجبی تأکید شده دانست و گفت: ایام مناسک حج نیز ایام‌الله است که خداوند لطف خود را به مردم و مؤمنان نازل می‌کند.
این خطیب برجسته یکی از بهترین مصادیق ایام‌الله را عید قربان تا عید مباهله عنوان کرد و بیان داشت: این ایام ۱۵ روز است که اگر آن را از اسلام جدا کنیم، چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند و اولین و مهمترین این روزها که جزء ارکان است، روز عید غدیر خم است.

وی با اشاره به جایگاه والای روز غدیر و عیدالله‌الاکبر نامیده شدن این روز، افزود: این اهمیت به قدری است که امام رضا علیه‌السلام می فرمایند: «پروردگار در روز غدیر دو برابر رمضان، شب قدر و شب فطر از مؤمنین و مؤمنات نجات می دهد». میرزامحمدی تصریح کرد: ما از مناسک و مناسبات غدیر غافل هستیم و فقط به دید و بازدید سادات کفایت کرده‌ایم، در حالی که در این روز بر شادی و بشارت، اطعام فقرا و عبادت نیز تأکید شده است.

وی برپایی دسته در روز غدیر را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: شیخ مفید می‌فرماید شیعه دو روز را محترم شمرده و در آن دسته برگزار می‌کنند که یکی روز غدیر است که مردم با شادی و اکرام در دسته حاضر می‌شوند و یکی روز عاشورا است که دسته‌های سیاه‌پوش عزاداری به راه می‌افتند.

سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها همچنین به دفاع حضرت صدیقه طاهره از غدیر اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها در سه موضع خطبه، استمدادهای شبانه بر در خانه انصار و کنار قبور شهدای احد که به ایشان مراجعه کردند و علت گریه‌های حضرت را جویا شدند، در هر سه موضع محور گریه‌ها، ناله‌ها و حماسه‌های فاطمی را متوجه روز غدیر و ولایت امیرمؤمنان علی علیه‌السلام عنوان کردند.

وی تصریح کرد: غدیر به اندازه‌ای دارای اهمیت است که خداوند به پیامبر اکرم(ص) فرمود اگر این روز را معرفی نکنید و اعلام ولایت نکنید، رسالت خود را به پایان نرساندید و همه زحمات ۲۳ ساله‌ات در دعوت مردم به توحید، خداپرستی و قرآن و تزکیه، بدون فایده خواهد بود.

میرزامحمدی با بیان اینکه دم‌زدن از معروف، دم زدن از ولایت امیرمؤمنان(ع) است، افزود: باید همه ولایت علی علیه‌السلام را بدانند و بشناسند و ما باید اسلامی را معرفی کنیم که مبتنی بر غدیر است و همین مکتب است که انسان‌هایی همچون شهید حججی‌ها و شیخ زکزاکی‌ها را تربیت می‌کند که راه اهل‌بیت علیهم‌السلام را زنده نگه دارند.

وی فصل‌الخطاب اسلام ناب و مذهب تشیع را غدیر خم عنوان کرد و گفت: غدیر فراموش شد که درب خانه امیرمؤمنان به آتش کشیده شد، غدیر فراموش شد که حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها بین در و دیوار قرار گرفت.

این خطیب برجسته، حضرت صدیقه طاهره را اولین مدافع غدیر دانست و خاطرنشان کرد: برای دفاع از ولایت، حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها با حالت سخت باردای و ضعف به میدان آمد، طوری که امام صادق علیه‌السلام می فرمایند: «چنان ظلمی به مادر ما کردند که از ایشان فقط یک شبهی باقی ماند».

وی ادامه داد: کسانی که فکر می‌کنند غدیر آتش اختلاف را بیشتر می‌کند، اشتباه می‌کنند، چون غدیر تنها نسخه وحدت امت اسلامی است و ما در غدیر همان مسیری را ادامه می‌دهیم که پیامبر و حضرت صدیقه طاهره طی کردند و تاریخ نشان داده هر جا که پرچم غدیر بدون حاشیه و هتک حرمت حرکت کرد و برافراشته شد توانستیم حتی از امت‌های غیرمسلمان یارگیری کنیم.

میرزامحمدی در پایان با اشاره به عظمت دسته روز غدیر که از حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تا مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود، افزود: اسلام و رسالت بدون غدیر ناقص و غدیر بدون مهدویت ابتر است که امیدواریم در روز غدیر بتوانیم بیعت با حضرت صاحب‌الامر داشته باشیم.