اخبار مجمع

اولین اجلاس سراسری فعالان مهدوی به همت مجمع راهبردی اندیشه مهدوی در مرکز همایش های حرم مطهر رضوی با حضور مدیران موسسات برتر مهدوی و اندیشمندان این حوزه برگزار شد.

این اجلاس با سخنان حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان دبیر مجمع راهبردی اندیشه مهدوی آغاز شد.

حجت الاسلام پناهیان در این همایش با اشاره به کاربردی بودن موضوع مهدویت گفت: اگر مفاهیم ظهور از زندگی ما خارج شود، تبدیل به مفهوم تشریفاتی می شود که مانع استفاده کاربردی از این مفهوم است.

وی با انتقاد از اینکه گاهی بالندگی در مفاهیم مهدویت که از جانب برخی ارائه می‌شود، مشاهده نمی‌شود: اندیشمندان علاوه بر صیانت از اندیشه مهدوی باید تلاش کنند تا این مفهوم حرکتی رو به جلو داشته باشد و بتواند مشکلات زندگی امروز را مرتفع کند.

پناهیان تاکید کرد: هر گاه توانستیم مفاهیم مهدوی را به زندگی امروز مردم پیوند بزنیم، آنگاه توانستیم اندیشه مهدوی را ترویج کنیم.

وی درباره فعالیت مجمع راهبردی اندیشه مهدویت نیز توضیحاتی داد و تاکید کرد: این مجمع یک ستاد است که می‌خواهد در حوزه راهبری و راهبردی فعالیت کند.

در ادامه اجلاس آیت‌الله صدیقی رئیس مجمع راهبردی اندیشه مهدوی درباره انتظار سازنده و اهمیت این مقوله در زندگی افراد سخن گفت.

صدیقی با تاکید بر اینکه باید توجه به امام زمان در جامعه افزایش یابد گفت: وقتی همه اعمال و رفتار و سلوک ما در جهت توجه به امام زمان باشد، زندگی ما رنگ مهدوی به خود خواهد گرفت. اینجاست که منتظران ظهور حضرت افزایش می یابد و ظهور نزدیک می‌شود.

دیگر سخنران این اجلاسیه حجت‌الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی بود.

رئیسی در این اجلاسیه با تاکید بر این مطلب که اعتقاد به عدل و عدالت باید در جامعه گسترش یابد گفت: مفهوم عدالت در آموزه‌های دینی ما بعد از توحید، گسترده‌ترین مفهوم دینی است.

وی گفت: ما معتقدیم فرجام جهان روشن است و آینده برلی متقین و صالحین است.

رئیسی تاکید کرد: اعتقاد به منجی و موعود روزبه روز افزون می‌شود و زمینه ظهور فراهم خواهد شد. انقلاب اسلامی هم از زمینه‌سازی‌های ظهور حضرت ولی‌عصر است.

پس از سخنرانی حجت‌الاسلام رئیسی، آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد سخنانی بیان کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی به مساله اهمیت دعا برای فرج اشاره کرد و گفت: نقطه فرج حضرت مهدی در زمان مشخصی است که خدا می‌داند. مساله تحول جهانی در تحقق نظام وحی الهی آسمانی بناست بعنوان یک نقطه عطف در هستی رخ بدهد و مربوط به خداست. پس چرا از ما خواسته‌اند که برای ظهور حضرت دعا کنیم؟ چرا باید از خدا چیزی را بخواهیم که خودش زمان آن را مشخص کرده است؟

امام جمعه مشهد ادامه داد: دعا برای ظهور مایه آمادگی ما برای حضور امام زمان است. وقتی دعا می‌کنیم یعنی آمادگی ما برای ظهور حضرت بالا رفته است.

آیت‌الله علم‌الهدی یک پیشنهاد هم به فعالان مهدوی داشت. وی تاکید کرد: فعالان مهدوی ارزیابی کنند که کاربرد فعالیت‌های مهدوی‌شان در خواسته‌سازی امام زمان در جامعه چه بوده و چقدر اثر داشته است. اگر مابه‌ازای کار و فعالیت ما فقط این باشد که یک تصویر خیالی از امام زمان ایجاد شود و بعد محو شود و در زندگی‌مان حضور نداشته باشد، فایده‌ای ندارد.

علم‌الهدی گفت: حرکت‌های ما باید منجر شود که مردم دنبال امام زمان راه بیفتند.

در اولین اجلاس فعالان مهدوی از ۴ شخصیت فعال مهدوی تجلیل و قدردانی شد.

حجت‌الاسلام پورسیدآقایی مدیر موسسه آینده روشن، استاد محمد شجاعی مدیر موسسه منتظران منجی، حجت‌الاسلام حسن ملایی پژوهشگر حوزه مهدویت و جانباز صفایی، فعال مهدوی افرادی که بودند که توسط آیت‌الله صدیقی و علم الهدی مورد تجلیل واقع شدند.

اولین اجلاس فعالان مهدوی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۱۶ و ۱۷ مردادماه در حرم مطهر رضوی برگزار شد.