اخباراخبار مهدویت

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: نقش نظام جمهوری اسلامی در ترویج اندیشه مهدویت در میان مسلمانان در داخل و خارج از کشور قابل توجه است.
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عصر پنج شنبه 11 بهمن ماه در میزگرد تبیین شاخصه های مهدویت در نخستین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی که در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، با اشاره به رابطه بین انقلاب اسلامی و مهدویت اظهار کرد: انقلاب و مهدویت روی یکدیگر تاثیر متقابل داشتند، مهدویت به نظام جمهوری اسلامی مشروعیت بخشید و در مقابل نیز این نظام، اندیشه مهدویت را در جامعه ترویج داد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین الهی نژاد ادامه داد: کتاب های مهدویت در ابتدا تنها فقط به نقل روایات می پرداختند، اما در ادامه در این کتاب ها استدلال هایی در خصوص دلایل غیبت نیز مطرح شد، ولی تاریخ معاصر دوره تعمیق اندیشه مهدویت بود و در نظام جمهوری اسلامی، مهدویت از نگاه احساساتی در قالب یک نگاه عقلانی و توجیه پذیر عنوان شد.

وی افزود: در دوره معاصر پرسش های مردم نسبت به مهدویت بیشتر شد، پیش از پیروزی انقلاب موسسات یا مجلات چندانی با موضوع مهدویت در کشور وجود نداشت،ولی پس از پیروزی انقلاب موسسات بسیاری در ایران با موضوع مهدویت تاسیس شد.

الهی نژاد تعمیق باور مهدویت را از تبعات انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: علمای اهل سنت همچون بن باز به گونه ای انتظار را تعریف می کنند که انگار شیعه هستند، عمق بخشی به اندیشه مهدویت در میان اهل سنت عمری چهار دهه دارد.

وی خاطرنشان کرد: علمای اهل سنت تعریف عالی انتظار را در میان خود ترویج دادند و نقش نظام جمهوری اسلامی در ترویج اندیشه مهدویت در میان مسلمانان در داخل و خارج از کشور قابل توجه است.

شایان ذکر است “اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی” به همت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) و با همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع) و تعدادی دیگر از نهادهای همسو در مجتمع یاوران مهدی(عج) شهر قم برگزار گردید.